Skole-hjem samarbejdet

Skole-hjem samarbejde

Et gensidigt, forpligtende og trygt samarbejde mellem forældre og skole er afgørende for et vellykket skoleforløb.

Skolen forventer, at man som forældre sørger for, at barnet er klar til at modtage undervisning, når det møder i skolen. Det betyder, at barnet er udhvilet, har spist morgenmad, har madpakke med, har lavet lektier, har de bøger og redskaber med, som er en forudsætning for at deltage i undervisningen.

Desuden forudsætter et konstruktivt skole-hjem samarbejde til glæde for den enkelte elev, at såvel skole som hjem omtales positivt, og at eventuelle uoverensstemmelser afklares mellem forældre og skole.

Kommunikationen mellem skole og hjem skal foregå i en respektfuld tone og under hensyntagen til personalets faglige virke.

Forældre er altid velkomne til at komme og se undervisningssituationer, men vi henstiller til, at der i forvejen laves aftale med læreren, og at det foregår med respekt for undervisningssituationen.

Skolen ønsker at være med til at sikre det enkelte barns faglige og sociale udvikling ved aktivt at inddrage eleven og forældrene i evalueringen af elevens samlede udbytte af skolegangen. Dette gør vi for at sikre enighed og fuld opbakning om de mål, der formuleres af og for den enkelte elev.

Det er vigtigt, at forældrene får reel mulighed for at øve indflydelse på indholdet i skole– hjem samarbejdet. Det gør sig blandt andet gældende ved aktiv deltagelse til forældremøder, forældreråd, skole-hjemsamtaler.

Elever og forældre orienteres om udbytte af skolegang:

•  I 0. - 6. kl. holdes der en skole-hjem samtale, samt en behovssamtale om året. 
  •     Den første holdes om efteråret, den anden om foråret.
  •  Klasselæreren deltager altid i samtalerne.
  •  Fra 1. - 6. kl. deltager øvrige faglærere efter behov.

 Eleverne, forældrene og lærerne skal have haft mulighed for at forberede samtalerne.

Der udarbejdes en elevplan om året.

Der afholdes mindst ét forældremøde om året. Dagsorden laves i samarbejde med forældrerådet.

På vegne af skolebestyrelsen

den 12. marts 2019