Specialpædagogiske indsatser

Alle elever har deres egen læringskurve og individuelle behov i forhold til undervisningen. Det tager vi på Haverslev-Ravnkilde Skole hensyn til i form af undervisningsdifferentiering, en tryg skoledag, elevmedbestemmelse og et udviklende læringsmiljø. Vi vægter skole-hjem-samarbejdet højt. Således inddrager forældrene skolen, hvis de oplever udfordringer for eget barn eller i eget barns klasse. På samme måde inddrager skolen forældrene, hvis det vurderes, at en elev eller en gruppe af elever har brug for særlige indsatser.

Retningslinjer:

• Der arbejdes systematisk med mål og metoder, som øger mulighederne for tidlig indsats i forhold til den enkelte elev og gruppen af elever.

• Vi sikrer at særlige indsatser imødekommer elevernes behov ved altid at have fokus på undersøgelse, analyse og vurdering af det enkelte barns læring og trivsel.

• Specialpædagogisk støtte gives fortrinsvis i tæt sammenhæng med den almindelige undervisning. • Støtte, i form af holddeling, hjælpemidler og særlige aftaler, evalueres løbende med henblik på at sikre helhed og sammenhæng mellem indsats, behov og resultater.

Procedure i skolens resurseteam:

Skolens resurseteam består af en AKT-vejleder, en matematikvejleder, en læsevejleder og skolens ledelse. Teamet mødes som udgangspunkt en gang om måneden og drøfter særlige indsatser ift klasser, hold eller enkeltelever.

Elevens eller elevgruppens klasseteam kan indstille til særlige indsatser i en periode af skoleåret, hvis klasseteam og/eller forældre har observeret:

• Faglige udfordringer, der ikke kan tilgodeses med undervisningsdifferentiering

• Adfærdsmæssige udfordringer, der belaster barnets eller klassens læring og/eller trivsel

• Akut opståede problemstillinger, der ønskes vejledning om

Klasseteamet indstiller ved at skrive til skolens AKT-vejleder, der tager indstillingerne med videre til det førstkommende resurseteammøde.

Procedure i forhold til vejledning og sparring fra eksterne:

Skolen samarbejder med psykologer, fysioterapeuter og pædagogfaglige konsulenter fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), sundhedsplejerske fra CS (Center Sundhed), kommunens SSP (Skole-Social-Politi) -konsulent og socialrådgivere fra CFH (Center Familie Handicap). PPR vejleder fortrinsvis i forhold problemstillinger i forbindelse med skolegang, mens rådgivere fortrinsvis vejleder i forhold til barnets hjemmesituation. Ofte hører udfordringerne sammen og opleves begge steder Skole og forældre kan få vejledning på følgende måder:

• Lærere og pædagoger kan få A-sparring med PPR. Sparringen er anonym, hvilket vil sige, at der ikke oprettes en sag på eleven/elevgruppen.

• Forældre kan få sparring via Åben Rådgivning. Denne sparring er ligeledes anonym (se ovenfor).

• Forældre og skole kan få vejledning sammen, hvis der er brug for det. Det kan enten være på FI-møder (Fælles Indsats), hvor FI-teamet (en psykolog, en socialrådgiver og en sundhedsplejerske) leder mødet. Eller det kan være på Netværksmøder, hvor skolelederen leder mødet. Forud for et netværksmøde skal der skrives en samarbejdsaftale med PPR, som underskrives af barnets forældre. Efter disse møder kan der bl.a. aftales forskellige prøvehandlinger, indsatser eller testning. Referater fra FI-møder og netværksmøder journaliseres.

Procedure i forhold til specialpædagogisk støtte:

Hvis elever formodes at have behov for særlig tilrettelagt undervisning eller hjælpemidler i mere end 9 timer om ugen, kan forældre eller skoleleder bede PPR om at udarbejde en PPV (Pædagogisk-Psykologisk Vurdering), hvor barnets behov beskrives. Herefter udarbejder skolen en handleplan for eleven. Barnets støttebehov og handleplan revurderes mindst én gang om året.