Netetik på Haverslev-Ravnkilde Skole

Generelt

Skolebestyrelsen ønsker med denne beskrivelse af netetik på Haverslev-Ravnkilde Skole, at skabe grobund for et godt samarbejde mellem skole og hjem, så vi giver eleverne de bedste betingelser for at opnå en god adfærd på nettet. På skolen arbejder vi med netetik og sikkerhed på internettet på flg. måde:

● Vi arbejder løbende med netadfærd. Hvis det er relevant, inddrages her eksterne samarbejdspartnere som fx Rebild Kommunes SSP-medarbejder.

● Emnet tages op på diverse forældremøder.

● Det bliver løbende taget op i personalegruppen.

● Vi har IT-regler, som er tilpasset elevernes alder. (Vi har klasseregler, hvori vi også har klassens IT-regler indskrevet).

● Vores IT-regler er synlige i de respektive klasser og på lærerværelset. ● Vi er nysgerrige på elevernes færden på nettet og taler åbent om de risici, der kan være.

Gode råd til forældrene for brug af de sociale medier

Skolerne i Rebild syd har udarbejdet nogle gode råd til forældrene for at have fokus på forebyggelse samt skabe nogle gode forudsætninger for at begå sig på de digitale medier.

● Interesser dig for dit barns online-liv ved at spørge ind til det og følge med heri.

● Anerkend at digitale og sociale medier for børn er en adgangsbillet til fællesskabet.

● Lær dit barn gode online-vaner som at tale pænt, ikke dele private oplysninger som f.eks. koder, CPR-nr. og at blokere ubehagelige personer.

● Overvej at indføre tidsbegrænsninger for online-brug og mediefri zoner.

● Vær selv en god rollemodel i forhold til f.eks. tidsbegrænsning og at være nærværende. ● Hjælp dit barn med at løse konflikter - gør som i den fysiske verden.

● Opsøg information om de sociale medier og de spil, dit barn ønsker en profil på.

● Hjælp dit barn med at indstille privatindstillinger på de sociale medier.

● Lav regler om køb af apps og køb i app-store.

Mobning på nettet

Mobning er mobning lige meget om det er i skolegården eller på digitale medier. Dette kaldes for ”digital mobning” eller ”cybermobning”. Skolerne i Rebild syd har i samarbejde udarbejdet en antimobbestrategi for at have fokus på forebyggelse, forældrenes roller og ansvar samt vejledning til handling i evt. konkrete mobbesager. Derfor vil vi også gerne henvise til denne strategi, som findes på skolens hjemmeside, hvis der er tale om mobning. Kendetegn på mobning på digitale medier kan være følgende:

● Tonen kan blive hårdere end i skolegården, fordi deltagerne sidder på afstand og er i skjul bag skærmen.

● Mobning kan foregå på alle tider af døgnet. Man kan ikke søge tryghed og fred hjemme på værelset.

● Dem, der mobber, kan være anonyme.

● Beskeder om offeret kan hurtigt spredes på nettet og kan cirkulere rundt i medierne i længere tid.

● Mobning er ofte usynlig for de voksne.

Forebyggelse eller stop af mobning på nettet

Her er følgende gode råd til forebyggelse samt stop af mobning:

● Der skal hjemme og i skolen være fokus på digital dannelse for at lære vores børn, at der også er konsekvenser ved mobning på nettet og at det er vigtigt at beskytte og passe på sig selv.

● Børn og unge kan have svært ved at skelne mellem livet online og offline. En samtale i skolegården kan nemt fortsætte på chatten derhjemme eller deles på de sociale medier. Vi skal hjælpe med at gennemskue, hvilke konsekvenser det kan få, hvis man deler noget, man fortryder. Evt. kan man tælle til 10, før man sender en besked.

● Børn skal lære at vurdere indhold og være kildekritiske, da det er vigtigt, at vi lærer vores børn ikke at stole blindt på de ting, de læser/ser på nettet.

● Vi skal lære vores børn, at det er et godt udgangspunkt, at man ikke skal skrive ting online, som man ikke ville sige i det virkelige liv og at de basale menneskelige værdier også gælder på nettet. Man skal huske på, at sms’er og beskeder kan opfattes meget anderledes, end de er tænkt.

● I tilfælde af mobning kan man forsøge at kontakte den, der bliver mobbet, så du viser, at personen ikke står alene. Vær modig og sig fra, hvis du oplever eller hører noget, der ikke er okay.

● Fortæl om mobningen til nogle voksne og få dem til at hjælpe med at ændre situationen.

Referencer

Vedtaget som princip i skolebestyrelsen den 28. maj 2020. Tilrettet i skolebestyrelsen marts 2022.