Trafikpolitik

Trafikpolitik for Haverslev-Ravnkilde Skole

At børnene lærer at færdes sikkert i trafikken, er primært en forældreopgave.
Gennem trafikpolitikken for Haverslev-Ravnkilde Skole vil bestyrelsen medvirke til at sætte fokus på den sikre skolevej, sikre at forældre og andre trafikanter har en fornuftig adfærd ved og omkring de to skoler, samt medvirke til - i samarbejde med forældrene - at klæde børnene på til en sikker færden i trafikken.
For at gøre forholdene omkring skolerne så sikre som muligt, vil vi opfordre til, at du viser ekstra hensyn, hvis du afleverer eller henter dit barn på skolen.
På Haverslev Skole vil vi ikke have, at forældrene kører på redningsvejen langs skolen.
På Ravnkilde Skole vil vi ikke have, at forældrene tager børn op eller afleverer dem i skolegården.

Med trafikpolitikken vil vi:

Arbejde for, at alle elever får gode forudsætninger og muligheder for at færdes sikkert i trafikken.

Medvirke til at forebygge og undgå trafikulykker på skolevejen.
Det samme gælder ved arrangementer og ekskursioner i skolens regi.

Arbejde ud fra en anerkendelse af, at voksne trafikanter er
rollemodeller for børn og unge. Derfor vil skolen arbejde for at forældre og ansatte lever op til denne rolle.

Søge at inddrage alle relevante parter omkring trafiksikkerhed -
elever, lærere, lokalområdet og lokale myndigheder, samt Rådet for Sikker Trafik.

Det er forældrenes opgave at:

… træne med sit barn, såvel gå- som cykeltræning, så barnet kan færdes sikkert i trafikken og selv gå/cykle til skole. Husk jævnligt at tjekke barnets trafikfærdigheder.

… være bevidst om egen adfærd som rollemodel: Sætte det gode eksempel ved f.eks. selv at bruge lygter, refleksvest, cykelhjelm, sikkerhedssele mv.

… cyklen er i orden, samt at dit barn bruger lygter og cykelhjelm. Det er 100% forældrenes ansvar!

… være opmærksom og påpasselig hvis du afleverer dit barn ved skolen: Hvis det er muligt, så undgå at bakke. Og det er ikke nødvendigt at køre helt op foran døren – dit barn kan godt gå!

Børn kopierer de voksnes adfærd og efterspørger klare rammer og aftaler fra deres forældre. Derfor er det skolens mål, at alle voksne er gode rollemodeller og
vi forventer derfor, at:

… forældre og skolens ansatte optræder som gode trafikanter, viser hensyn til og er gode rollemodeller for alle skolens børn.

Skolen:
Herudover indtænkes diverse trafikkampagner i det omfang, det kan indpasses i trafikundervisningen.

Ekskursion:
Eleverne orienteres på forhånd om, at alle har ansvar for sig selv og for andre, når de er på tur. Eleverne orienteres desuden om eventuelle særlige steder eller forhold i trafikken, som de skal være ekstra opmærksomme på.

Hvis ekskursionen foregår på cykel, skal alle overholde færdselsloven og alle elever og lærere skal bruge cykelhjelm. Som minimum bør lærere, samt første og sidste mand i kolonnen, desuden bære cykelvest. Det sikres desuden, at elevernes og lærernes cykler er sikkerhedsmæssigt i orden.

Ravnkilde marts 2019
På vegne af skolebestyrelsen