Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ordblindepolitik

Ordblinde-politik 

 

Definition på dysleksi 

Dysleksi defineres som overraskende store vanskeligheder med at læse og skrive forårsaget af lydligt baserede afkodningsvanskeligheder.

 

Forebyggende indsatser (Før)

På Haverslev-Ravnkilde Skole ønsker vi, at alle elever kommer i gang med en god læseudvikling. Vi ønsker at spotte de elever, der har vanskeligheder så tidligt som muligt, med henblik på at tilrettelægge en særlig indsats. 

For at spotte de elever, der har brug for denne indsats, tester både lærer og læsevejleder børnene med tests, der viser, hvor børnene er i deres sproglige udvikling. 

Lærer og vejleder beslutter i fællesskab, hvem der har brug for en indsats, hvorefter den planlægges fælles.

Forældrene bliver informeret om en status, på elevens læseudvikling til den førstkommende skole-hjem samtale i hvert skoleår. Til denne samtale skal en eventuel indsats accepteres. 

 

I forbindelse med overgangen mellem 2. og 3. klasse, foretages en screening med DVO (Dansk Videnscenter for Ordblindhed) med henblik på at spotte eventuelt ordblindhed. 

Denne test foretages af læsevejlederen, forældrene kontaktes, hvis der er grundlag for bekymring omkring ordblindhed.

Indsatser forud for ordblindetest  (Under)

I de tilfælde hvor DVO’en viser, at eleven ligger i risikozonen for ordblindhed, tilrettelægges der et særligt forløb med fokus på fonologisk træning. 

Efter endt forløb testes eleverne individuelt i samme test form, for at vurdere om der er grundlag for at foretage ordblindetesten i slutningen af 3. klasse.  

Forældrene inddrages i processen. Vi gør opmærksom på, at testen er et tilbud fra skolen, men et retskrav for forældrene. 

Aftales en ordblindetest, skal forældrene underskrive en “Bemyndigelseserklæring til Ordblindetesten” (Undervisningsministeriet).

Vi gør endvidere opmærksom på, at testen kun kan foretages i slutningen af et skoleår, samt at man kun kan teste en elev én gang. 

Testresultat vil blive videregivet i papirform, såfremt at resultat er rødt, og eleven erklæres ordblind. 

Løbende opfølgning og tiltag (Efter)

Viser det sig, at eleven er ordblind informeres hjemmet og her aftales det videre forløb. 

Læsevejlederen følger eleven frem til udgangen af 6. klasse, således at eleven både forsætter sin læseudvikling og får hjælp til at anvende kompenserende it-redskaber. 

Således bliver eleven introduceret til Nota og lærer platformen at kende. Når en elev er blevet tilmeldt Nota, er det hjemmets ansvar at videregive brugernavn og adgangskode til klasselærer. Læsevejlederen står gerne til rådighed, når eleven skal introduceres til Nota, men det er de enkelte faglærer der i samarbejde med eleven har ansvaret for, at Nota bliver anvendt i fagene.  

For at eleven fortsætter den gode læse- og staveudvikling kommer eleven på VAKS-kursus, som giver eleven nye strategier til afkodning af ord.  

 

Det er vigtigt, at både forældre og skolen påtager sig en aktiv del af ansvaret for elevens fortsatte udvikling. Derfor vil læsevejlederen indkalde parterne til opfølgningsmøder, hvor der tales om elevens udvikling og der vil blive introduceret de strategier, eleven arbejder med.

 

Fordeling


 

Udarbejdet af læsevejledere og skoleleder April 2019.